Doradztwo marketingowe – zadania i obowiązki

Doradztwo marketingowe – zadania i obowiązki

Praca w agencji marketingowej jest niezwykle ciekawa i różnorodna. Dla zwykłego obserwatora mogłoby się wydawać, że każdy dzień jest do siebie podobny – reklamy, hasła, kampanie. Nic bardziej mylnego! Teoretycznie jest w tym trochę racji, bo takie są zadania agencji, jednak codziennie agencja mierzy się z innymi zadaniami. Każdy klient jest inny, ma inne potrzeby, wizje i oczekiwania oraz inaczej postrzega całe doradztwo marketingowe, które de facto jest dla niego kosztem. Inne są również dziedziny ich działalności, i dlatego praca jest niezwykle barwna i pełna wyzwań.

Jakie umiejętności trzeba mieć, aby pracować w agencji marketingowej?

Jak wszędzie, czy to w biurze, sklepie czy fabryce, każdy pracownik ma własne zadania, skupiające się na jego specjalizacji. Im większa agencja marketingowa zadania są bardziej rozdzielone i bardziej szczegółowo się do nich podchodzi. W mniejszych agencjach jedna osoba może zajmować się wieloma aspektami.

Popularny tzw. open space w jednej z nowojorskich agencji marketingowych
Popularny tzw. open space w jednej z nowojorskich agencji marketingowych

I tak w dużej agencji zajmowanymi stanowiskami mogą być, na przykład:

  • dyrektor
  • menadżer
  • kierownik ruchu, produkcji
  • strateg marki
  • grafik komputerowy
  • media planner
  • ilustrator cyfrowy
  • retuszer obrazu
  • projektant stron internetowych
  • programista
  • twórca aplikacji
  • producent treści
  • copywriter
  • menadżer mediów społecznościowych

To kilka stanowisk, jednak nie są one uniwersalne i każda agencja może je nazwać po swojemu, a także przyporządkować im własne cele. Jednak poniżej postaramy się pokrótce opisać najważniejsze z nich.

Dyrektor

Sama nazwa stanowiska mówi sama za siebie i wiadomo, że jest to jedna z ważnych osób w firmie, przeważnie założyciel firmy. W dużej agencji marketingowej oprócz dyrektora „ogólnego”, czyli odpowiedzialnego za całokształt działania agencji, możemy spotkać również dyrektora artystycznego czy marketingowy. Każdy z nich ma bardziej szczegółowe zadania. Dyrektor artystyczny może być odpowiedzialny za kontrolę nad procesem artystycznym i mieć pieczę nad grafikami, ilustratorami, natomiast dyrektor marketingowy może odpowiadać za proces marketingu, wypromowanie marki na rynku itp.

Menadżer

W hierarchii troszkę niżej od dyrektora jednak również jest to bardzo ważna funkcja. Może być menadżer reklamy, menadżer projektu, menadżer artystyczny itp. Menadżer będzie mieć pieczę nad niższymi stanowiskami kierunkowymi, i ściśle będzie współpracować z dyrektorem.

Strateg marki

Osoba na tym stanowisko opracowuje plan promocji, reklamy marki na każdej płaszczyźnie, czyli jak marka będzie promowana. Jakie należy wykonać zadania, aby marka była ja najbardziej rozpoznawalna. Analizuje aktualne trendy na rynku, oraz w zależności do najbardziej pożądanej grupy odbiorców ustala najlepszy plan działania.

Grafik komputerowy/ Ilustrator

Osoby na tym stanowisku są odpowiedzialne za graficzną stronę projektu. Wykonują projekt ulotek, grafik na gadżety, projektują loga marki itp. Wszystko, co związane z grafiką, projektem graficznym należy do tych osób.

Projektant stron internetowych

Tu nie trzeba się zbytnio rozpisywać, każdy wie, o co chodzi. Osoba taka tworzy strony internetowej firmy, marki, czy strony konkursu, akcji promocyjnej itp. Może mu w tym pomagać programista, który może stworzyć strony, lub inne elementy na stronie w różnych językach programowania.

Producent treści / Copywriter

Jest odpowiedzialny za treści reklamowe, artykuły, hasła. Wszystko, co związane z pisaniem treści – teksty na stronę, teksty do ulotki, opisy produktów należy do tych osób. Producent obmyśla co, gdzie, ile należy napisać, a copywriter to pisze.

Media planner

Zajmuje się głównie przemyśleniem strategii nad tym, gdzie, na jakiej platformie zaprezentować markę. Szuka najlepszych rozwiązań, które przyniosą jak najlepsze korzyści.

Podsumowanie

Jak widzisz, możliwości pracy w agencji marketingowej jest wiele. Jeśli jesteś osobą ambitną, lubiącą wyzwania i dobrze radzącą sobie ze stresem (termin, goni termin), masz odpowiednie umiejętności i kochasz to robić, ta praca jest idealna dla ciebie. Na pewno nie będziesz się nudził, a każdy dzień to nowe wyzwania.